wtorek, 31 maja 2011

Katolicy a pieniądze

Na książkę katolicy a pieniądze trafiłem dość przypadkiem, właściwie mimochodem przechodząc obok półki w księgarni katolickiej zwróciła na mnie uwagę okładka a na niej kwestia... no właśnie - pieniędzy.

Pieniądze są ważne, to z nich przecież się utrzymujemy a w dzisiejszych czasach ta kwestia jest chyba szczególnie ważna.

Powinni ją przeczytać ci bogaci i ci przedsiębiorczy i ci biedni. Jednym słowem wszyscy. Nie znajdziemy tam rad jak stać się milionerem choć jest podany sposób na to jak Bóg może nam błogosławić.

Najbardziej zaskakującym rozdziałem jest: Jak katolicy odkryli kapitalizm. Na ogół potocznie uważa się, że nauka kościoła sprzeczna jest z ideą kapitalizmu tymczasem dowiadujemy się, że np. już św. Bernardyn ze Sieny twierdził, że "cena dobra może zależeć nie tylko od jego użyteczności, lecz także rzadkości i stopnia popytu na nie" a katoliccy filozofowie stwierdzą, że monopol jest "wyrafinowaną formą kradzieży". Z kolei inny współczesny myśliciel katolicki powie o przedsiębiorcy jako szczególnym powołaniu.

Przy tym wszystkim trzeba powiedzieć o jeszcze jednej sprawie - stosunku człowieka do pieniędzy, czyli mamony. W Piśmie Świętym niewłaściwa relacja do pieniądza jest obarczona grzechem. Pojawia się pytanie jak w takim razie mamy dysponować pieniędzmi, by móc traktować je jako dar Boży a z drugiej strony nie przywiązywać się do nich (wszystkim nam grozi nadmierne przywiązanie się do pieniędzy) Wydaje się, że odpowiedzią jest dziesięcina.

Dziesięcina jest dziesiątą częścią dochodów. W książce znajdziemy osoby, świadectwa ludzi, którzy postanowili w życie wprowadzić praktykę dziesięciny przekazując pieniądze na różne cele. Doświadczają oni przez tak wielką hojność swojego serca, że nie tylko, że Bóg im błogosławi, ale także troszczy się o ich dobro materialne.

Książka zrobiła duże wrażenie na mnie, dlatego postanowiłem otworzyć blog o edukacji finansowej, któremu nadałem tytuł etyka pieniądza.

2 komentarze:

Julia pisze...

Ciekawa pozycja. Podoba mi się idea tego bloga. Szukam wartościowych książek i będę częściej tu zaglądać. :)

Patryk pisze...

Miło mi powitać nową czytelniczkę :)

Prześlij komentarz